Iedere week een Nieuwjaarsduik

De beste wensen en een gezond en gelukkig nieuwjaar! Op steeds meer plaatsen gaat deze nieuwjaarswens gepaard met de traditionele Nieuwjaarsduik. “Winterzwemmers” echter, maken deze duik niet 1 keer per jaar, maar iedere week. Hoe kan het dat deze mensen kalm en schijnbaar moeiteloos hun slagen maken in water van soms slechts 4oC of kouder? En waar komt de groeiende populariteit van deze toch wel extreme activiteit vandaan? Bij schijnbaar doodnormale mensen zoals jij en ik. Ik ben geen held en zeker geen topsporter, maar spring wel iedere week geheel vrijwillig in de koude rivier de Berkel.

Nooit meer verkouden
IJskoud water (bij voorkeur 4 oC of minder) werkt enorm vitaliserend en bevorderd het zelf genezend vermogen van je lichaam. 2x per week gedurende 1 minuut in het ijswater vertoeven en je voelt je herboren. Iedere keer weer beleven mijn plonsmaatjes en ik hetzelfde wauw effect, tintelingen en een energie boost voor de rest van de dag. Het koude water zorgt voor een kortstondige interne temperatuursverhoging en dit verbrandt als het ware mogelijke ziektekiemen. Tegelijkertijd trekt het bloed vanuit de ledematen naar je organen. Zo worden deze beschermt tegen de kou en voorzien van extra bloed en zuurstof. De korte “stressreactie” die de koude plons veroorzaakt op ons lichaam geeft die broodnodige boost aan ons immuunsysteem en stimuleert het zelfhelend vermogen van het lichaam. Steeds wanneer ik een dreigende verkoudheid voel opkomen, ebt deze na een duik in het koude water weg.

Mentaal fit – de Russische methode
Tuurlijk, iedere keer als ik weer dat ijskoude water instap, overwin ik iets op mijzelf. In tegenstelling tot andere “stromingen” gaat het bij de Russische methode niet om presteren maar om gezondheid. Het gaat er niet om zo lang mogelijk in het water te blijven (bij 4 graden of minder maximaal 1 minuut!) of hoeveel meter je aflegt. De kunst is om je ademhaling onder controle te krijgen en ontspannen in het water te verblijven. Ademhalings- en andere technieken vanuit onder andere de Yoga en Mindfullness helpen hierbij.  Ondertussen maakt het lichaam cortisol aan om de stressreactie op het lichaam op te vangen. Dit werkt door in het dagelijks leven. Ook maakt je lichaam een extra dosis dopamine aan – het gelukshormoon – wat een direct positief effect heeft op je stemming en zelfs op depressies.

Sociaal gebeuren
Winterzwemmen is een sociaal gebeuren. Alleen zwemmen is sowieso geen goed idee en daarnaast is het leuk om de beleving te delen. De oehs en ahs zijn niet van de lucht, we moedigen elkaar aan, helpen en prijzen elkaar en drinken na afloop thee. Niet te lang, want afkoelen is geen optie. Mijn eigen favoriete uitspraak: Het is serieus koud!!

Veiligheid voorop
Bezint eer gij begint. Je lichaam dient van top tot teen warm te zijn voordat je het water ingaat. Gewoon helemaal warm is voldoende, maar een warming up kan fijn zijn voor extra warme reserve. Met een koud lichaam / lichaamsdelen gaan zwemmen, geeft risico’s voor o.a. hart, nieren en gewrichten. ‘’Hoe meer, hoe beter’’ geldt niet in het geval van winterzwemmen. ‘’Kort en krachtig’’ is het uitgangspunt. Bij water van 4oC of kouder is het advies maximaal 1 minuut.  In het water blijf je bewegen waardoor de kou optimaal kan inwerken op het lichaam. Droog je na het zwemmen direct af, trek warme droge kleren aan en drink iets warms.

Ook winterzwemmen
Er zijn legio clubjes in de buurt waar je je kunt aansluiten, vaak noemen ze zich de Walrussen (het Russische symbool voor winterzwemmers). In Deventer kun je terecht bij Walrusclub Deventer via www.winterzwemmen.nl, in Zutphen kun je terecht bij feeling fitt en in Lochem kun je je vrijblijvend en kosteloos aansluiten via Puur Bewegen (hier geen training, wel een super gemotiveerde groep).

Bronnen:
– Walrusclub Deventer
– Wetenschappelijk onderzoek door Greg Whyte, hoogleraar toegepaste sport en bewegingswetenschappen en voormalig Olympisch atleet vijfkamp
– Wikipedia (diverse bronnen)

Deventer Sportverkiezing 2019…

…met bekendmaking ‘Fitste Bedrijf van Deventer 2019’!
Op vrijdag 13 maart 2020 vindt hét grote Deventer sportevent van het jaar plaats, de Deventer Sportverkiezing. Dit jaar wordt de Deventer Sportverkiezing 2019 georganiseerd in Sport- en Belevingscentrum De Scheg. De Deventer Sportverkiezing start om 20:00 uur en wordt gepresenteerd door NOS-commentator Maarten Tip. Tijdens deze avond worden sporters gehuldigd die een bijzondere prestatie hebben neergezet in het afgelopen sportseizoen.

Prijzen worden in de volgende categorieën uitgereikt:

  • Sportprestatie van het jaar
  • Sporttalent van het jaar
  • Sportinitiatief van het jaar

Netwerkbijeenkomsten, Mini Sportbeurs, Fitste Bedrijf van Deventer
Naast de uitreiking van de prijzen in de bovenstaande categorieën biedt deze avond entertainment met muziek, dans en demo’s. Ook staan er dit jaar weer twee netwerkbijeenkomsten op het programma met gastcolleges van Team Sunweb; de bijeenkomst Talentontwikkeling en de bijeenkomst Bedrijfssport. Verder kunt u als gast een kijkje nemen op de mini sportbeurs waar bedrijven en ondernemers nieuwe en gave sportproducten tentoonstellen. Daarnaast wordt tijdens deze avond bekend gemaakt welk bedrijf het Fitste Bedrijf van Deventer 2019 is.

Kortom; een sportieve en gezellige (netwerk)avond die u niet mag missen!!


NK Wielrennen voor bedrijven

Het NK Wielrennen voor bedrijven op 17 mei 2020  is een schitterend laagdrempelig fietsfeest. Je rijdt over heuvelachtige parcoursen en geniet met collega’s en/of relaties samen van een unieke wielerdag. Als bedrijf heb je daarbij de keuze uit twee pakketten. Je kunt deelnemen aan de Cyclo in combinatie met de ploegentijdrit of aan de SamenOm Toertocht in combinatie met diezelfde ploegentijdrit. Iedereen die meedoet geniet tussendoor en na afloop van het Finish Festival. Het NK is een officieel Nederlands kampioenschap onder de vlag van de KNWU.

Klik hier voor meer informatie over het NK Wielrennen voor bedrijven.